Povrat lozinke
Unesite email adresu s kojom ste se registrirali:
Uvjeti kupnje
Akcije

...

Zadnji komentar na artikl

Trimeri i čistači - Husqvarna 143R-II

Niko Krilanović - 10.03.2018

Evo, javljam se nakon tri godine i prezadovoljan sam s...

Zadnje pitanje i odgovor

Trimeri i čistači

borko ivanovic - 24.04.2018

Poštovani,u prilici sam da kupim trimer jonsered GR50.Zanima me vase...

Ime i prezime*



E-mail*



Broj telefona



Motornu pilu koristim najviše za ?


Prijavi se na newsletter
Anketa
0
Košarica

Savjetujemo - o benzinu

/media/image/Clanci/Clanak_o_benzinu.jpg

  U ovom članku pokušat ćemo vam objasniti i ukloniti sve dvojbe vezane za korištenje benzina u vašim motornim uređajima za održavanje travnjaka, parkova i šuma i to bilo četverotaktnim (tipični predstavnici su rotacijske kosilice, traktorske kosilice i rideri) bilo dvotaktnim (trimeri i čistači, motorne pile, puhači i škare za živu ogradu su najčešći).
 

Oktanski broj
  Na tržištu možete kupiti benzin pod oznakom Eurosuper 95, 98 ili 100 gdje brojka predstavlja oktansku vrijednost samog benzina. Najčešća zabluda vezana za korištenje benzina je da je oktanski broj mjerilo energetske vrijednosti samog goriva, odnosno da je benzin s većim oktanskim brojem 'jači'. Oktanski broj predstavlja otporrnost benzina na nekontrolirano samozapaljenje i detonantno izgaranje prilikom procesa izgaranja u motoru. Prilikom takvog detonantnog izgaranja razvija se velika toplina što može izazvati pregrijavanja vitalnih sklopova motora i njihova trajna oštećenja. Dakle benzin s većim oktanskim brojem otporniji je na takve štetne samodetonacije i samim tim kvalitetniji. Za sve strojeve koje smo naveli sasvim je zadovoljavajući i benzin Eurosuper 95 no ako ga kojim slučajem nemate pri ruci, a imate onaj oktanske vrijednosti 98 ili 100 nećete nimalo pogriješiti ako ga iskoristite. Pritom nema nikave opasnosti da će biti 'prejak' za vaš stroj, naprotiv to je kvalitenije gorivo, stradat će u nekoj mjeri jedino vaš novčanik jer su goriva s većim oktanskim brojem redovno skuplja.


Što se događa s benzinom kad stoji neko duže vrijeme?
  Svaki benzin, čak ako je i ispravno uskladišten stajanjem gubi svojstva.
  Jedno od najbitnijih je njegova isparivost jer se benzin koji više isparava lakše i bolje miješa sa zrakom s kojim čini smjesu za izgaranje. U benzinu postoje molekule koje se nazivaju 'laki krajevi' koje su zaslužne za to svojstvo, no i one same s vremenom isparavaju smanjujući time i isparivost goriva , a posljedično i njegovo svojstvo da se lako miješa sa zrakom. Takva smjesa goriva i zraka koja neće izgarati idealno može dovesti do primjetnog gubitka snage motora kao i stvaranja karboniziranih naslaga koje mogu biti štetetne za motor ako se na vrijeme ne uklone.  Gubitak 'lakih krajeva' izraženiji je ako je temperatura skladištenja veća, povećava se promjenom temperature (hladno-toplo-hladno) bez obzira koliki je njen prosjek, a manji je ako je temperatura okoline niža.
  Stajanje benzina dovodi i do smanjenja njegovog oktanskog broja što, kako smo već naveli, može imati za posljedicu detonantno izgaranje, pregrijavanje i veće kvarove motora.
  Nadalje, svaki benzin u određenoj mjeri sadrži etanol koji je vrlo higroskopičan, odnosno dobro se veže s vodom. Stajanjem etanol iz benzina navlači vlagu iz zraka, a dalje s promjenom temperature može doći i do odjeljivanje faza pri čemu se u spremniku goriva javljaju sloj vode i etanola. To izaziva značajno smanjenje sadržaja etanola u gorivu i gubitak vrijednosti oktanskoga broja. Iz tog razloga preporučljivo je benzin čuvati u dobro začepljenim spremnicima napunjenim skoro sasvim do kraja i na konstantno nižoj temperaturi. Ako spremnik u kojem čuvate gorivo nije dobro zabrtvljen uslijed promjene temperature spremnik će 'disati' i uvlačiti novi zrak iz okoline i dodatno povećati raslojavajne vodene faze. Voda u benzinu osim lošeg rada motora može uzrokovati koroziju u rasplinjaču ili spremniku goriva ako je on metalan.
  Skladištenjem s vremenom gorivo oksidira i zbog samog prisustva zraka. Prva manifestacija takvog procesa je promjena boje goriva - čisti svježi benzin od prozirne bistre svijetložute boje postaje s vremenom vidljivo tamniji  i mutniji pri čemu uslijed kemijskih reakcija nastaju spojevi koji svojim talogom mogu začepiti filter goriva ili rasplinjač.
  Sve navedeno vrijedi kako za čisti benzin, tako i za mješavinu benzina i ulja za dvotaktne strojeve. Iz tog razloga na kraju sezone radova, ili kad stroj nećete koristiti dulje od mjesec dana, da svakako istočite sve gorivo iz spremnika, upalite stroj da ga potroši do zadnje kapi i iz rasplinjača i tako ga uskladištite tijekom razdoblja nekorištenja. Prilikom sljedećeg korištenja kupite svježi benzin (i napravite mješavinu ako imate dvotaktni stroj) i na taj način sigurno ćete imati najmanje problema uzrokovanih neadekvatnim gorivom.
 

Kako gorivu produljiti trajnost?
 Kao što vidite puno je faktora i procesa koji neizbježno utječu na degradiranje svojstva benzina kojeg skladištite u kanisteru ili nekom spremniku. Koje je rješenje i kako gorivu što više produljiti trajnost? Kao što je već navedeno - pohranjivanje u kvalitetnim spremnicima kojima čep dobro brtvi, na nižoj temperaturi najmanje je što možete učiniti. Benzin nikako nemojte držati u plastičnoj ambalaži u kojoj su bili prehrambeni proizvodi (npr. PET ambalaža od sokova, plastični kanisteri u kojima je bio ocat i slično) jer takva plastika nije otporna na benzin koji će je vremenom otapati s posljedicom taloženja i začepljenja uskih kanalića kroz koje gorivo prolazi - najčešće u rasplinjačima. Nemojte odjednom kupovati količinu benzina koju nećete potrošiti unutar 30 dana i nemojte koristiti gorivo koje je stajalo dulje. Kako ne možete znati koliko je gorivo prethodno stajalo u spremniku benzinske crpke svakako preporučamo da se benzinom uvijek snabdijevate na crpkama  s većim prometom gdje su i šanse da je gorivo dugo stajalo u spremniku crpke puno manje.
  Kao vrlo kvalitetno rješenje za produljenje preporučljivog roka korištenja benzina postoje i specijalni aditivi za gorivo tipa Briggs&Strattonovog Fuel Fita koji izmiješate s benzinom i on tada postaje stabiliziran do godinu dana. Takvi aditivi osim stabilizacije benzina sadrže  i komponente koje čiste rasplinjač i sprečavaju koroziju metalnih dijelova kroz koje prolazi gorivo te ih je vrlo preporučljivo koristiti.
 

Zaključak
  Kvalitetno gorivo - bilo čisti benzin, bilo mješavina kod dvotaktnih strojeva jedan je od najbitnijih preduvjeta za dugi vijek trajanja motora. Na kraju sezone radova obavezno potrošite do kraja gorivo iz stroja - upalite stroj da radi dok ga ne potroši sasvim i sam se ne ugasi. Ostane li vam gorivo od prethodne sezone koje je stajalo nekoliko mjeseci  radije ga nemojte koristiti - ušteda od nekoliko desetaka kuna može vam uzokovati nemjerljivo veću štetu u samom motoru. Ako ne koristite posebne aditive, benzin i mješavina neka vam nikada ne budu stariji od 30 dana.